Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-07-20, 18:53   #1
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Vilken är egentligen den bästa kusken?


En svårighet att bedöma kuskarnas kapacitet är att det är olika nivå på hästarna de kör. Dvs att Örjan Kihlström ofta kör topphästar av Redén gör ju att han vinner mycket mer än om han skulle köra en genomsnittshäst. Samtidigt kanske han bara får köra Redéns topphästar för att han är bästa kusken. Men det blir en stärkande effekt där de bra kuskarna eventuellt blir ännu mer segerrika pga bra hästar.

Ponera att man teoretiskt skulle lotta ut hästarna under ett års V75 (alla typer av lopp som förekommer där) och att utfallet av lottningen gav genomsnittligt ungefär lika bra hästar för alla kuskar (dvs ibland får man topphäst, ibland får man medelhäst, ibland får man skräphäst) och att kuskarna kör lika många lopp.

Vilka kuskar hade då varit topp-5 tror ni? (med målet att man ska dra in så mycket segerpengar som möjligt under året och prispengarna i alla lopp är: 125.000-62.500-34.000-21.000-13.500-10.500-7.000-5.000 kr)
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 19:01   #2
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1687
Standard

Om dom fått köra likvärdiga djur i 300 lopp var, skulle jag säga att BG och Erik A är bäst.
Nu sitter ju oftast Örjan på löjligt bra kusar och han kan ju knappt torska medvetet med många.
Men intressant fråga. Och lär finnas många svar
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 19:31   #3
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1687
Standard

Örjan kör sig fast….otroligt uselt i ett så litet fält mot hästar han bollar med.
Borde tagit sig ut direkt och ej laddat.
Örjan är inte bäst
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 00:52   #4
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 39
Sharp$: 122
Standard

Tycker främst Jepson men även bröderna Djuse är riktigt vassa.
abstruse är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 08:39   #5
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 764
Sharp$: 13130
Standard

Jag sätter nog en slant på Jepson. Stabil kusk som alltid gör sitt jobb och ger hästarna chansen oavsett favoriter eller skrällar.
Örjan är som en gammal snabbloppare. Har inte samma vinnarskalle längre och är bortskämd med alla favoritstyrningar och hyllningar oavsett kvaliten på styrningarna.

Senast redigerad av Efterhandaren den 2022-07-22 klockan 08:43. Anledning: Måste dissa Örjan ! I
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 08:54   #6
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 459
Sharp$: 17425
Standard

Jag hade nog lagt min slant på Magnus A Djuse. Känns fräscht!
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 09:10   #7
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 827
Sharp$: 37807
Standard

Jag tycker inte att det finns någon "bästa kusk", utan att det varierar i perioder. Tidigare så var ju Stig H. överlägsen och innan det bröderna Nordin, men idag är travet mycket jämnare så det finns väl ett gäng duktiga kuskar som sticker ut.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 10:41   #8
 
Reg.datum: feb 2019
Inlägg: 834
Sharp$: 1016
Standard

Svaret är Örjan. Visst han kör mycket bra hästar men bara att kolla statistiken i storloppen där det verkligen gäller och där han är som bäst. Tror han nästan ligger på 50% typ 80 lopp 40 vunna, vem kan matcha det? Har svurit många gånger över Örjan men borde lära mig att när han kör i 10-100k lopp så är det inte alltid lika viktigt liksom. Ibland tom prepare eller bara få lopp i kroppen. Smaken är som baken men för mig är ingen i närheten av Örjan..... ännu.
Ochs5 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 15:23   #9
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 493
Sharp$: 1384
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIF Visa inlägg
Örjan kör sig fast….otroligt uselt i ett så litet fält mot hästar han bollar med.
Borde tagit sig ut direkt och ej laddat.
Örjan är inte bäst
Men kanske sveriges bästa preparé-kusk, åtminstone
SwedishHorseRacing är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 16:53   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 677
Sharp$: 2416
Standard

Bästa kusken för vem?

Spelarna? Ägarna? Tränaren?

Hästen hälsa?

Samma fråga får olika svar från mig.

Som spelare går jag gärna emot ÖK.

Om jag ägde en hygglig häst så skulle jag alltid välja ÖK som kusk. Han skulle få köra mina hästar 8-9 dagar i veckan.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-07-22, 23:35   #11
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Bästa kusken för vem?

Spelarna? Ägarna? Tränaren?

Hästen hälsa?

Samma fråga får olika svar från mig.

Som spelare går jag gärna emot ÖK.

Om jag ägde en hygglig häst så skulle jag alltid välja ÖK som kusk. Han skulle få köra mina hästar 8-9 dagar i veckan.

Jag förstår vad du menar. Men i mitt exempel tänkte jag mig ett finito utan hänsyn till andra aktörer. Vem kan köra in mest pengar över ca 300 V75-lopp (utan hänsyn till ägarna, tränaren, hästen etc). Hästarna, banorna, spåren, propositionerna är teoretiskt jämnlika över de 300 loppen. Olika spår, hästkvalité, banor men som jämnar ut sig över de 300 loppen.

Ponera att vi tankemässigt ger 100 miljoner kr till den kusk som dragit in mest prispengar under året.

Vilken travkusk verksam i Sverige hade tagit hem det?
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td